Voordelen van Pilates bij Rugpijn

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

90 procent van de mensen zal ten minste één periode van zijn leven rugpijn ervaren. Waarschijnlijk heb je dan ook wel al eens gehoord dat je Pilates moet proberen. Rugpijn neemt toe vanwege onze inactieve leefstijl en de toegenomen afhankelijkheid van de technologie (computer, telefoon, enz). Zegt de naam Tech Neck je iets? Dit in combinatie met de “weekend Warrior” mentaliteit wat betreft sporten zorgt ervoor dat mensen snel klachten krijgen. Voor veel mensen in de dertig en ouder kan Rugpijn een chronisch of constant probleem zijn. Vooral als iemand te zwaar is en/of ook nog eens een inactief leven leidt. Aandoeningen zoals artritis en zelfs depressie en angst kunnen iemand vatbaar maken voor rugpijn. Lees verder om te ontdekken hoe Pilates kan helpen als je of iemand die je kent Rugpijn heeft.

Er is een reden waarom vrienden en kennissen je die goedbedoelde adviezen geven om Pilates te gebruiken tegen Rugpijn. Pilates versterkt je kern/core, een soort van korset aan spieren die je romp en bekken stabiliseert, net als de riem van een gewichtheffer. Even belangrijk is dat Pilates het bewustzijn voor een juiste houding en gezonde lichaamsmechanica vergroot. Wanneer we staan ​​of zitten in de juiste houding (verlengen van je wervelkolom), creëren we ruimte tussen de wervelschijven, waardoor de druk wordt verlicht. Deze twee punten, het aanspannen van je buikspieren en het verlengen van de wervelkolom werken samen om een ​​sterkere, soepelere rug te creëren.

Oorzaken van Rugpijn

Soms is de oorzaak van Rugpijn helemaal niet de rug, maar eerder een disbalans in de heupen of het bekken. Na verloop van tijd kunnen onbewuste gewoontes, zoals het wegzakken in de ene heup terwijl je staat of een been over de andere kruisen terwijl je zit, Rugpijn veroorzaken. Pilates-oefeningen zijn ontworpen om dit tegen te gaan en aan te pakken. Een goede instructeur kan potentiële problemen herkennen, zoals het ene been dat harder werkt of de ene kant van de heup die hoger zit dan de andere. De instructeur kan je dan helpen bij het uitlijnen en stabiliseren van het bekken en de benen, waardoor de rugspieren minder worden belast.

Beschouw een Pilates Boutique als een tegengif voor onze moderne levensstijl. Veel autorijden of zitten aan een bureau leidt tot strakke hamstrings en zwakke bilspieren. Dit trekt de lumbale wervelkolom (onderrug) in een ongewenste voorwaartse kanteling, waardoor spanning ontstaat. Evenzo zorgt het buigen over onze telefoons en desktopcomputers voor een kyfotische (naar voren afgeronde) houding. Pilates-oefeningen benadrukken de ‘neutrale wervelkolom’, een ideale houding die de natuurlijke, gezonde welvingen van de onder-, midden- en bovenrug respecteert.

Hoe Pilates helpt

Een enkele Pilates training kan Rugpijn verbeteren, net zoals een massage verlichting kan brengen in strakke spieren. Maar voor meer blijvende resultaten en om toekomstige klachten te voorkomen, wordt het aanbevolen om twee of drie Pilates trainingen per week te volgen. Geef jezelf minimaal vier tot zes weken de tijd om de resultaten te voelen. Pilates trainingen hoeven geen urenlange slopende sessies te zijn om resultaat te ervaren. Zelfs een korte reeks aan eenvoudige oefeningen kunnen blijvende verbetering opleveren, mits je ze consequent blijft doen. Zodra je start met Pilates begint je automatisch gezondere bewegingspatronen toe te passen in je dagelijkse activiteiten, zoals het uitladen van boodschappen uit de auto of het oppakken van een peuter. Pilates vergroot het bewustzijn van de juiste uitlijning van de ruggengraat en een goede houding, dus alsje voelt dat je begint te zakken, te bukken of in één heup te hangen/leunen, kunt je dit corrigeren. Kortom, Pilates helpt je het probleem op te lossen (schadelijke bewegingspatronen) en verlicht tegelijkertijd de symptomen (Rugpijn en ongemak).

Niet elke Pilates-oefening is geschikt voor mensen met Rugpijn. 

Tips en overwegingen

Als u last heeft van Rugpijn, neem dan contact op met je arts/therapeut voordat je met Pilates of een ander trainingsprogramma begint. Er kunnen bepaalde bewegingen of posities zijn die je beter kunt vermijden, afhankelijk van je probleem. Luister naar je lichaam. Denk aan de kwaliteit van beweging, niet aan de hoeveelheid herhalingen. Pilates is niet bedoeld als pijnlijk. Als iets pijn doet, stop dan! Probeer een andere oefening . Je kunt dezelfde oefening uitvoeren met gebogen knieën, of met een kleiner bewegingsbereik, of met het hoofd op de mat.

Hoewel je misschien in de verleiding komt om rust te nemen vanwege Rugpijn wordt gebrek aan activiteit een vicieuze cirkel waardoor het probleem nog groter wordt. Veel Pilates-instructeurs zullen het hier mee eens zijn.

“Movement is medicine”

Probeer het uit om te zien of het helpt om je Rugpijn te verlichten. En na verloop van tijd zul je Pilates zelf aanbevelen aan iemand die je kent die klaagt over haar/zijn pijnlijke rug.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Geef een reactie