Wat is een Tech Neck en waarom Pilates/Personal Training?

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Wat is een Tech Neck en waarom Pilates/Personal Training?

Wanneer je dit artikel leest zit je dan op een stoel of lig je op de bank?

Heb je je schouders opgetrokken of hangt je hoofd  voorover met je schouders naar voren?

De houding waarin je dagelijks zit of staat bepaalt voor een grote gedeelte ook hoe je beweegt in het dagelijks leven.
En daarin heb je ook altijd te maken met “stress” op je lichaam.

Bijvoorbeeld boodschappen dragen, sporttas dragen, op een bepaalde manier zitten, liggen. Maar ook je zithouding achter je bureau of op de bank. Daarnaast speelt zwaartekracht ook een hele grote rol in de hele houding.

Als je houding niet optimaal is zullen spieren en weefsel zich daarop aanpassen. Je lichaam past zich aan op wat je de hele dag doet.
Bepaalde spieren zullen strakker en stijver voelen maar andere spieren zullen niet meer optimaal gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn en worden “lui”

Het gevolg is je daardoor “anders” gaat bewegen en mede daardoor banden, pezen, spieren en gewrichten aan het overbelasten bent. Je creëert een disbalans in je lichaam

Dat kan zich o.a. uiten in:

• Schouderklachten
• Nekklachten
• Onderrug pijn
• Slaapgebrek
• Knieklachten
• Emotioneel prikkelbaar

Aangezien de mensen steeds minder actief bewegen en veel achter de computer zitten wordt het TECH NECK probleem alleen maar groter.
Kijk op straat maar eens naar de houding van mensen hoeveel mensen er niet met een bolle rug lopen, de schouders naar voren hangen. En dan vinden ze het gek dat ze rugpijn, nekpijn en hoofdpijn hebben.

Als je naast deze fysieke stress dan ook nog psychische stress hebt dan krijg je een mooie optelsom. Gevolg is dan aspirine, pijnstillers of een tripje naar de dokter of fysiotherapeut. En daarna is het probleem nog niet opgelost. Want de oorzaak wordt niet aangepakt.

Waar let ik op?
De lichaamshouding die een klant heeft is heel belangrijk. Hoe staat de klant op haar/zijn benen? Hoe is de schouderstand? Enz… Daarom is het zo belangrijk als trainer hier goed op te letten omdat je anders een averechts effect krijg. De houding is HET belangrijkste om mee te starten en voor de klant de juiste oefeningen uitzoeken die zonder problemen uitgevoerd kunnen worden.

Tijdens de Pilates wordt veel aan de houding gewerkt en krijgt de klant ook tips mee om dit in het dagelijkse leven toe te passen. Wil je meer weten over Pilates en/of Personal Training? info@pro-sante.nl

Meer over je lichaamshouding en het effect op je lichaam:

https://www.youtube.com/watch?v=OyK0oE5rwFY

Bron: Infinty Flow

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Geef een reactie