De Pilates methode bestaat uit meer dan 500 oefeningen die op een mat of op apparaten uitgevoerd worden. De oefeningen zijn gericht op spierketens en trainen alle spieren van het lichaam. De principes die bij het bewegen gebruikt worden zijn: controle, concentratie, centralisatie, ademhaling, precisie en vloeiendheid.

Josef Pilates (1883-1967) was zijn tijd ver vooruit. In die zin dat hij naast gymnastiek ook oosterse beweegwijzen bestudeerde waaronder yoga, zen en Tai Chi die mede zijn methode beïnvloedden. Zijn doel is niet alleen fysiek, maar ook mentaal en sociaal welzijn. In de loop der jaren is zijn methode enorm populair geworden met miljoenen beoefenaars wereldwijd.

Algemeen onderzoek naar de effecten van bewegen op gezondheid heeft zich eerst gericht op de fysieke gezondheid en pas later werd het effect van bewegen op de emotionele gezondheid onderzocht. Bij Pilates is het niet anders. Het onderzoek naar de effecten van Pilates komt opmerkelijk laat opgang. Het eerste onderzoek dat gevonden wordt over Pilates dateert uit 1999. Vanaf dat moment nemen de wetenschappelijke publicaties geleidelijk toe. In 2015 verschijnt er een studie die aantoont dat Pilates het angstniveau kan verminderen. De angstreductie zou plaatsvinden doordat Pilates een breed scala van positieve effecten heeft waaronder verbeteringen in  lichaamskracht, slaapkwaliteit, aandacht, concentratie, doorbloeding van de hersenen, minder piekeren, aangenaam lichaamsgevoel, spierontspanning en ademhaling.

Er zijn relevante databases tot juni 2017 op ‘Pilates en psychische gezondheid’ onderzocht.

Het aantal wetenschappelijke publicaties neemt vanaf 2000 geleidelijk toe. In 2016 zijn er 156 publicaties te vinden in Science Direct. Na toepassen van bepaalde criteria bleven er 19 artikelen over voor een analyse. En wel de resultaten van de volgende groepen; studenten, vrouwen, sedentaire mensen (mensen die gedurende de dag veel zitten en inactief zijn) en actieve werknemers.

Enkele effecten die gevonden werden zijn:

  • Studenten: stemming, zelfeffectiviteit, slaapkwaliteit, aandacht, stressreductie. Toename in mindfulness. Een enkele keer vond men geen effect op stemming of aandacht.
  • Vrouwen: levenstevredenheid, gevoel gewaardeerd te worden qua persoon en uiterlijk, verbeterde slaapkwaliteit, mentaal welzijn, minder depressie verschijnselen, meer zelfrespect.
  • Sedentaire mensen: verbetering slaapkwaliteit en kwaliteit van leven, emotionele welbevinden.
  • Actieve werknemers: emotionele stabiliteit en optimisme.

De gemiddelde duur van deze interventieperiodes zijn 15 weken.
Pilates wint al een aantal jaar aan terrein en erkenning. Deels misschien omdat beroemdheden aangegeven hebben de methode te beoefenen. Ook sporters zijn Pilates meer en meer gaan toepassen als onderdeel van hun training. Meer recent ziet men ook mondiaal dat fysiotherapeuten hun patiënten de mogelijkheid bieden om Pilates training te volgen.

Bron: Evidence of Pilates practice on mental health of healthy people.
S Boix-Vilella, E León-Zarceño, MÁ Serrano-Rosa. Universidad y Salud 19 (2), 301-308, 2017. 2017

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *