De door mannen meest gestelde vraag over Pilates is: “Is Pilates voor mannen?” Ik kan er heel kort over zijn: “Ja natuurlijk!” Bij deze een artikel met negen redenen waarom ik juist GRAAG een pilatesles voor mannen wil starten. Welke mannen durven dit aan?

CORE

In de fitnesswereld hoor je alleen maar: het is belangrijk om je core te trainen. Ik heb nieuws voor je! Pilates is één en al core-training en dat vaak bijna een uur lang. Voordeel van deze core-training is dat je geen hele reeks aan snelle bewegingen of dodelijk saaie sit ups hoeft te doen. Maar langzaam en gecontroleerde bewegingen/oefeningen die vaak veel effectiever zijn.

2. BUIKSPIEREN

En waarom wil je je core trainen? Voor goed getrainde buikspieren natuurlijk. De buikspieren worden bij Pilates door veel uiteenlopende oefeningen getraind en versterkt. Voordeel is dat de manier waarop je bij Pilates je buik traint, ervoor zorgt dat je taille lijn slanker wordt of in ieder geval lijkt door een verbeterde houding.

3. RUGKLACHTEN!

Er zijn legio mensen met rugklachten, waaronder veel mannen. Pilates helpt je om onder andere de buik- en rugspieren te verstevigen. Vaak trainen mannen hun rug wel maar krijgen dan vooral de grote rugspieren aandacht en worden de kleinere dieper liggende spieren in de rug verwaarloosd. Dit zorgt ook vaak voor disbalans en klachten. Bij Pilates komen de dieper liggende spieren volop aan bod.

4. GEWICHTEN?

Bij een mat les Pilates zijn doorgaans geen gewichten te vinden. Gewichten zijn ook niet altijd nodig, want met alleen het gebruik van het eigen lichaamsgewicht is er al kracht op te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan ‘de plank’ die ook in Pilates voorkomt. Het is overigens ook een misvatting dat flink opgepompte spieren hebben per definitie betekent dat je sterk bent.

5. LENIG/STIJVE HARK

Veel mannen roepen als excuus, ja maar ik ben helemaal niet lenig, dus Pilates is niets voor mij! Laat ik het nog maar eens zeggen. Je hoeft echt niet lenig te zijn om Pilates te beoefenen. Voordeel: je wordt er wel een stuk flexibeler van! Dus geen excuses meer dat je ‘nou eenmaal een stijve hark bent.’

6. MEER BEWEGINGSVRIJHEID

Stretchen is een belangrijk onderdeel van Pilates. Dit stretchen maakt de spieren weer wat langer. Geen overbodige luxe wanneer we uit gewoonte de schouders naar de oren optrekken en zo veel spanning in de schouders en nek opbouwen. Dit komt de beweeglijkheid vaak niet ten goede. Tevens is het heilzaam wanneer spieren verkort raken door andere manieren van bewegen. Bij verschillende sporten verkort je ook weer bepaalde spiergroepen en dan is het juist aan te raden om hiervoor pilates te doen. Zo krijg je tijdens het beoefenen van andere sporten ook meer bewegingsvrijheid en minder snel blessures.

7. KLEINE BEWEGING, GROOTS EFFECT

Mensen vragen soms of ze een keer mogen komen kijken in mijn les. Mijn antwoord is standaard: ‘Ja, alleen als je zelf meedoet.’ Pilates ervaar je alleen door het zelf te doen. Sommige oefeningen zien er visueel gezien uit alsof je praktisch niets doet. Juist de schoonheid van de methode, want door alle precisie en controle die je nodig hebt om ze uit te voeren, is het effect groots.

8. POWERHOUSE

Met Pilates ervaar je echt je power van binnenuit omdat je je bewuster wordt van je core, lichaamscentrum oftewel powerhouse. Zo wordt EN voel je je krachtiger en dat ga je ook terug zien in je lichaamshouding. Dit alles helpt je ook weer in alle andere vormen van beweging/training die je beoefent! Of dat nou krachttraining, hardlopen, fietsen of bijvoorbeeld Yoga is.

9. WORK OUT AND RELAX

Pilates is hard werken, op een ontspannen manier. Eigenlijk alle mannen die ik in mijn les heb gehad lieten me weten dat ze nooit hadden verwacht dat ze het zo zwaar zouden vinden. Het is trainen op een totaal andere manier dan je vaak gewend bent. Echter tegelijkertijd wordt het als erg ontspannend ervaren door de flow in de les. Dus ook nog eens een goede oppepper wanneer je stress ervaart van bijvoorbeeld een drukke baan!

Bron: Samen raken

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *