Bodyshape/HIIT

 

Wat is Bodyshape? HIIT (High Intensity Interval Training)

Het is een HIIT (High Intensity Interval Training)training waarbij een hoge intensiteit wordt afgewisseld met een lagere intensiteit (kan ook rust zijn).

Grappig genoeg is het nu juist HIIT (High Intensity Interval Training), de extreem intensieve, maar korte trainingsvorm die in steeds meer onderzoeken positief naar voren komt als het gaat om vetverbranding.

Uit een onderzoek de verschillen in vetverbranding bij vrouwen die of drie keer per week een HIIT deden of drie keer per week een duurtraining deden, bleek dat de HIIT-groep meer vet verloren was, vooral in de buik en benen.

Voordelen van HIIT

  • de 24 uur na een HIIT is de zuurstofopname door het lichaam verhoogd
  • de 24 uur na een HIIT is de ruststofwisseling significant verhoogd
  • HIIT verlaagt de insulineresistrentie (en daarmee het risico op ouderdomsdiabetes)

HIIT geeft het lichaam een flinke oplawaai. Het lichaam kan dat prima hebben, maar heeft energie nodig voor het herstel van de spieren. Hierdoor blijft de vetverbranding ook na afloop van de training doorgaan.

Zoals gezegd, verbrand je tijdens een duurtraining meer kcal dan bij een HIIT. Maar waar je energieverbruik zich na een duurtraining (zwemmen, hardlopen, fietsen, crosstrainen) vlot weer normaliseert, zorgt de juiste HIIT training ervoor dat de energieverbruik nog dagenlang verhoogd is.

Toekomst

Jammer genoeg hoor en lees je in Nederland tot op heden erg weinig over dit afterburn-effect. Zonde, want al die onderzoeken laten steeds weer zien dat het verhogen van je ruststofwisseling dé manier is om blijvend af te vallen. Maar wij weten nu wat ons te doen staat: lekker HIIT trainingen blijven draaien!

BODYSHAPE